All information...

Fastighet: Trafiken 23

Fastighetsbeskrivning:

Kvartersbeskrivning:

Kvarteret Trafiken är oregelbundet till formen och beläget i den västra delen av innerstaden. Till största delen tillhör det Hamnområdet, men den nordöstra delen, med fastigheten Trafiken 1, tillhör Stadskärnan. Därför presenteras kvarterets fastigheter i skilda avsnitt. Kvarteret begränsas i sydost av Donners plats och Hamngatan, i nordväst av Cramérgatan, i nordost av Donnersgatan och i sydväst av Hamnplan. Före den nu rådande fastighetsindelningen tillhörde kvarteret Strandrotens första kvarter med delar av tomtnummer 54 och 61-62.

Under medeltiden utgjorde området som motsvarar kvarteret en stor del av den gamla hamnen, med fastigheten Trafiken 1 i kvarterets östra del precis intill bryggorna. Tack vare närheten till hamnen utgjorde Donners plats ett viktigt torg under medeltiden. Från medeltiden och framåt har platsen även gått under andra namn, exempelvis Vattenhämtartorget, Handelstorget och Wolters plats. Nuvarande Hamnplan, söder om kvarteret, kallades på 1800-talet för Smedplan.

När den medeltida hamnen växte igen och dikades ur anlades trädgårdar på platsen för nuvarande kvarteret Trafiken, förutom den östligaste delen som var bebyggd tidigt. Trädgården kallades från 1700-talet och fram till mitten av 1800-talet för den Donnerska trädgården, efter den tyske köpman, Jürgen Hindrich Donner, som i mitten av 1700-talet förvärvade fastigheten. Sedan köptes området upp av grosshandlaren Rudolf Cramér och trädgården kom då att gå under namnet den Cramérska. Trädgårdstomten styckades under 1900-talets början av i sju tomter. Grönområdet hängde under 1700- och 1800-talet samman med nuvarande kvarteren Kanonen, Kasernen, Batteriet och Blekdammen samt med Almedalen. På kartorna från 1856 och 1883 finns en gränd markerad, söder, väster och norr om nuvarande Trafiken 1, vilken avgränsade fastigheten från de övriga i kvarteret.

Tomtindelningen har till viss del förändrats under 1900-talet. Idag består kvarteret av tolv fastigheter. Förutom Donnerska huset på Trafiken 1 i öster, vars äldsta delar sannolikt är från 1100-talet, fanns ingen bebyggelse i kvarteret förrän under 1800-talets andra hälft. Då uppfördes några byggnader, knutna till hamnverksamheten, i kvarterets sydvästra del. Under 1900-talets första hälft var dessa byggnader, på nuvarande Trafiken 21 och Innerstaden 1:31, även knutna till järnvägen vars bansträckning genomkorsade kvarterets västra del. I övrigt härrör bebyggelsen huvudsakligen från 1900-talets första decennier. De inrymmer främst kontorslokaler och bostäder samt, på Trafiken 21 längst i sydväst, en restaurangverksamhet. I den sistnämnda verksamheten ingår även det före detta järnvägsmagasinet på den samägda fastigheten Innerstaden 1:31. Längs med den tidigare järnvägens sträckning, utmed Cramérgatan i nordväst, finns tre kommunalt ägda fastigheter, Innerstaden 1:25-27, vilka utgör en sammanhängande, asfalterad parkeringsplats.


Fastighetsbeskrivning:

Fastigheten Innerstaden 1:31 är belägen i kvarteret Trafikens sydvästra hörn, gränsande till Hamnplan i sydväst och Cramérgatan i nordväst. Den är belägen på mark som tidigare utgjorde en del av Visbys medeltida hamn. Likt merparten av kvarterets yta utgjordes marken som motsvarar Innerstaden 1:31, under 1700- och 1800-talet, av trädgård tillhörande Donnerska huset. Före den nu rådande fastighetsindelningen var tomten en av flera som avdelats från tomtnummer 54 i Strandrotens första kvarter. Den har genom åren ägts av kända handelsmän som Donner och Cramér. På 1883 års karta har tomten styckats av och benämndes då Strandroten I:62. På kartan finns fastighetens enda byggnad markerad, med gaveln ut mot nuvarande Hamnplan i sydväst och med långsidan utmed tomtgränsen längs med, vad som ett tiotal år senare skulle bli, Cramérgatan.

Byggnaden är ett skiftesverkshus från tiden kring 1800-talets mitt. Enligt vissa uppgifter kan den vara flyttad till platsen. Under järnvägsepoken, från 1890-talet och fram till 1960-talet, löpte rälsen mellan fastighetens byggnad och stenhuset på fastigheten Trafiken 21, i sydost, vilket fungerade som stationshus. De båda fastigheterna har varit samägda sedan 1800-talets mitt, då varvssmeden J P Dahlbäck ägde de båda tomterna. Efter järnvägens nedläggning fungerade byggnaden en period som kontor och lager, men den ingår numera i restaurangverksamheten som startades i det intilliggande, ovan nämnda stenhuset på 1980-talet. Norr om byggnaden finns en kylanläggning och en delvis övertäckt utomhusscen. Båda har regelstommar, klädda med brunmålad locklistpanel.

Ut mot Hamnplan avgränsas fastigheten av en låg, oputsad kalkstensmur, uppbruten av en rundbågig portal med en smidesgrind. Mot nordväst och nordost finns höga, brunmålade plank. Gården nyttjas sommartid som uteservering och är belagd med betongplattor samt kuller- och gatsten.

Med skiftesverksbyggnaden från 1800-talets mitt och dess skilda funktioner, under 1800- och större delen av 1900-talet, har fastigheten tillsammans med intilliggande bebyggelse, ett stort kulturhistoriskt-, byggnadshistoriskt och socialhistoriskt värde för hamnområdet.


Tillbaka...