Exteriör stilepok |
Modernism |
Våningar |
En våning med ursprungligt inredd vind |
Plantyp |
Fri planlösning |
Stomme |
Lättbetong |
Grund / Sockel |
Sockel: Cementputs |
Fasadmaterial |
spritputs med glimmerinslag, sprutad "ädelputs" (cement). |
Övriga fasaddetaljer |
lykta vid entrédörren |
Fönster |
Inåtgående, kopplade tvåluftsfönster utan spröjs. Mot söder 3 st högsmala fönster i en luft, inre bågen blyspröjsad med färgat glas. |
Fönsteromfattning |
saknas, fönstren något indragna. |
Dörrar |
Original från 1962: teakdörr med rektangelmönster i relief två smal glasrutor och ett högsmalt fönster till höger. |
Dörromfattning |
Omfattning i rödtegel. Över dörren mindre skärmtak, täckt med kopparplåt. |
Takform |
Sadeltak |
Taktäckmaterial |
Lertegel |
Takplåttyp |
|
Takplåtstyp 2016 |
|
Takutbyggnad |
mot S ett takfönster |
Skorsten |
En skorsten av rött tegel |
Byggnadsbeskrivning |
Villan i en våning med ursprungligt inredd vind, byggdes 1962. Husets stomme av lättbetong är putsad med en ljus ädelputs med glimmerinslag. Sadeltaket är täckt med lertegel och bryts upp av ett takfönster mot söder. Södra fasaden har tre fönster där innerbågarna är blyspröjsade med färgat glas. Interiören är endast obetydligt förändrad sedan byggnadstiden och där finns den tidstypiska halvöppna planlösningen med trappor mellan de olika planen. De flesta tapeterna är bevarade och badrummet är även det tidstypiskt, helkaklat med klinkermosaik, formgivet av konstnären Harald Norrby.
Byggnaden speglar sin tids ideal utan nämnvärd påverkan av omgivande bebyggelse, taket har dock, liksom de äldre husen i kvarteret, givits en brant takvinkel. Huset är i stort sett oförändrat sedan byggnadstiden, såväl in- som utvändigt, vilket tyder på hög kvalitet i helhet och detaljer. I jämförelse med den omgivande heterogena bebyggelsen, skiljer villan klart ut sig såsom den mest moderna, men ansluter ändå väl till grönområdet och den trädgårdsstadslika omgivningen.
Trots att byggnaden inte överensstämmer med den övriga bebyggelsens exteriöra utformning och utförande, smälter den ändå in relativt väl i omgivningen. Byggnaden är en god representant för sin tids villaideal, och är med sin väl bevarade och speciella interiör av betydande kulturhistoriskt och arkitekturhistoriskt intresse. |