All information...

Fastighet: Trafiken 2

Fastighetsbeskrivning:

Kvartersbeskrivning:

Kvarteret Trafiken är oregelbundet till formen och beläget i den västra delen av innerstaden. Till största delen tillhör det Hamnområdet, men den nordöstra delen, med fastigheten Trafiken 1, tillhör Stadskärnan. Därför presenteras kvarterets fastigheter i skilda avsnitt. Kvarteret begränsas i sydost av Donners plats och Hamngatan, i nordväst av Cramérgatan, i nordost av Donnersgatan och i sydväst av Hamnplan. Före den nu rådande fastighetsindelningen tillhörde kvarteret Strandrotens första kvarter med delar av tomtnummer 54 och 61-62.

Under medeltiden utgjorde området som motsvarar kvarteret en stor del av den gamla hamnen, med fastigheten Trafiken 1 i kvarterets östra del precis intill bryggorna. Tack vare närheten till hamnen utgjorde Donners plats ett viktigt torg under medeltiden. Från medeltiden och framåt har platsen även gått under andra namn, exempelvis Vattenhämtartorget, Handelstorget och Wolters plats. Nuvarande Hamnplan, söder om kvarteret, kallades på 1800-talet för Smedplan.

När den medeltida hamnen växte igen och dikades ur anlades trädgårdar på platsen för nuvarande kvarteret Trafiken, förutom den östligaste delen som var bebyggd tidigt. Trädgården kallades från 1700-talet och fram till mitten av 1800-talet för den Donnerska trädgården, efter den tyske köpman, Jürgen Hindrich Donner, som i mitten av 1700-talet förvärvade fastigheten. Sedan köptes området upp av grosshandlaren Rudolf Cramér och trädgården kom då att gå under namnet den Cramérska. Trädgårdstomten styckades under 1900-talets början av i sju tomter. Grönområdet hängde under 1700- och 1800-talet samman med nuvarande kvarteren Kanonen, Kasernen, Batteriet och Blekdammen samt med Almedalen. På kartorna från 1856 och 1883 finns en gränd markerad, söder, väster och norr om nuvarande Trafiken 1, vilken avgränsade fastigheten från de övriga i kvarteret.

Tomtindelningen har till viss del förändrats under 1900-talet. Idag består kvarteret av tolv fastigheter. Förutom Donnerska huset på Trafiken 1 i öster, vars äldsta delar sannolikt är från 1100-talet, fanns ingen bebyggelse i kvarteret förrän under 1800-talets andra hälft. Då uppfördes några byggnader, knutna till hamnverksamheten, i kvarterets sydvästra del. Under 1900-talets första hälft var dessa byggnader, på nuvarande Trafiken 21 och Innerstaden 1:31, även knutna till järnvägen vars bansträckning genomkorsade kvarterets västra del. I övrigt härrör bebyggelsen huvudsakligen från 1900-talets första decennier. De inrymmer främst kontorslokaler och bostäder samt, på Trafiken 21 längst i sydväst, en restaurangverksamhet. I den sistnämnda verksamheten ingår även det före detta järnvägsmagasinet på den samägda fastigheten Innerstaden 1:31. Längs med den tidigare järnvägens sträckning, utmed Cramérgatan i nordväst, finns tre kommunalt ägda fastigheter, Innerstaden 1:25-27, vilka utgör en sammanhängande, asfalterad parkeringsplats.


Fastighetsbeskrivning:

Fastigheten Trafiken 2 är belägen i kvarterets nordöstra del, gränsande till Donnersgatan i nordost. Den är belägen på mark som tidigare utgjorde en del av Visby medeltida hamn. Likt större delen av kvarterets övriga yta utgjordes marken som motsvarar Trafiken 2 under 1700- och 1800-talet av trädgård, tillhörande Donnerska huset. På äldre kartor, bland annat från 1856 och 1883, avgränsas fastigheten med en gränd, mot nuvarande Trafiken 1 i öster. Före den nu rådande fastighetsindelningen var tomten en av flera som avdelats från tomtnummer 54 i Strandrotens första kvarter.

Marken för fastigheten var sannolikt inte bebyggd förrän på 1920-talet, då där uppfördes en garage- och verkstadslänga, med långsidan längs Donnersgatan i nordost. Det var sannolikt även då som fastigheten fick sin nuvarande omfattning. På 1940-talet tillkom en vinkelställd utbyggnad med en mekanisk verkstad och ett snickeri.

Förutom garage- och verkstadslängan, som idag är en överloppsbyggnad, avgränsas fastigheten av en tegelavtäckt silikattegelmur. Ut mot gatan i nordost bryts muren upp av en dubbelport med snedställd panel. Åt den långsträckta, samägda fastigheten i väster, Trafiken 14, finns ingen avgränsning. Gårdsplanen är belagd med grus.

Fastigheten har en av få bevarade industribyggnader från tidigt 1900-tal i Visbys hamnområde och har därmed ett stort kulturhistoriskt värde samt ett socialhistoriskt värde. Denna bidrar även till ett stort miljöskapande värde för kvarter och stadsdel.


Tillbaka...