All information...

Fastighet: Trafiken 20

Fastighetsbeskrivning:

Kvartersbeskrivning:

Kvarteret Trafiken är oregelbundet till formen och beläget i den västra delen av innerstaden. Till största delen tillhör det Hamnområdet, men den nordöstra delen, med fastigheten Trafiken 1, tillhör Stadskärnan. Därför presenteras kvarterets fastigheter i skilda avsnitt. Kvarteret begränsas i sydost av Donners plats och Hamngatan, i nordväst av Cramérgatan, i nordost av Donnersgatan och i sydväst av Hamnplan. Före den nu rådande fastighetsindelningen tillhörde kvarteret Strandrotens första kvarter med delar av tomtnummer 54 och 61-62.

Under medeltiden utgjorde området som motsvarar kvarteret en stor del av den gamla hamnen, med fastigheten Trafiken 1 i kvarterets östra del precis intill bryggorna. Tack vare närheten till hamnen utgjorde Donners plats ett viktigt torg under medeltiden. Från medeltiden och framåt har platsen även gått under andra namn, exempelvis Vattenhämtartorget, Handelstorget och Wolters plats. Nuvarande Hamnplan, söder om kvarteret, kallades på 1800-talet för Smedplan.

När den medeltida hamnen växte igen och dikades ur anlades trädgårdar på platsen för nuvarande kvarteret Trafiken, förutom den östligaste delen som var bebyggd tidigt. Trädgården kallades från 1700-talet och fram till mitten av 1800-talet för den Donnerska trädgården, efter den tyske köpman, Jürgen Hindrich Donner, som i mitten av 1700-talet förvärvade fastigheten. Sedan köptes området upp av grosshandlaren Rudolf Cramér och trädgården kom då att gå under namnet den Cramérska. Trädgårdstomten styckades under 1900-talets början av i sju tomter. Grönområdet hängde under 1700- och 1800-talet samman med nuvarande kvarteren Kanonen, Kasernen, Batteriet och Blekdammen samt med Almedalen. På kartorna från 1856 och 1883 finns en gränd markerad, söder, väster och norr om nuvarande Trafiken 1, vilken avgränsade fastigheten från de övriga i kvarteret.

Tomtindelningen har till viss del förändrats under 1900-talet. Idag består kvarteret av tolv fastigheter. Förutom Donnerska huset på Trafiken 1 i öster, vars äldsta delar sannolikt är från 1100-talet, fanns ingen bebyggelse i kvarteret förrän under 1800-talets andra hälft. Då uppfördes några byggnader, knutna till hamnverksamheten, i kvarterets sydvästra del. Under 1900-talets första hälft var dessa byggnader, på nuvarande Trafiken 21 och Innerstaden 1:31, även knutna till järnvägen vars bansträckning genomkorsade kvarterets västra del. I övrigt härrör bebyggelsen huvudsakligen från 1900-talets första decennier. De inrymmer främst kontorslokaler och bostäder samt, på Trafiken 21 längst i sydväst, en restaurangverksamhet. I den sistnämnda verksamheten ingår även det före detta järnvägsmagasinet på den samägda fastigheten Innerstaden 1:31. Längs med den tidigare järnvägens sträckning, utmed Cramérgatan i nordväst, finns tre kommunalt ägda fastigheter, Innerstaden 1:25-27, vilka utgör en sammanhängande, asfalterad parkeringsplats.


Fastighetsbeskrivning:

Fastigheten Trafiken 20 är belägen i kvarterets södra del, gränsande till Hamnplan i sydväst och Hamngatan i sydost. Den är belägen på mark som tidigare utgjorde en del av Visby medeltida hamn. Likt merparten av kvarterets övriga fastigheter, utgjordes större delen av marken som motsvarar Trafiken 20 under 1700- och 1800-talet av trädgård, tillhörande Donnerska huset. Före den nu rådande fastighetsindelningen var tomten en av flera som avdelats från tomtnummer 54 i Strandrotens första kvarter. Den har genom åren ägts av kända handelsmän som Donner och Cramér. I början av 1900-talet styckades en större tomt av, vilken även innefattade nuvarande Trafiken 19, belägen ut mot Hamngatan i sydost. På 1920-talet köptes fastigheten av Rederi AB Gotland och utökades något, ut mot Hamnplan i sydväst. På denna del av tomten fanns då ett äldre skiftesverkshus med faltak samt en kalkstenssmedja med tegeltak, vilka tidigare tillhört varvssmeden J P Dahlbäck. Han hade på 1870-talet låtit uppföra ett nytt, större bostadshus på nuvarande Trafiken 21, väster om denna fastighet. Rederi AB Gotland hade mellan 1890-talet och 1924 sitt kontor på byggnadens övervåning, innan verksamheten flyttades till det då nyrenoverade och ombyggda, gamla magasinet. Båda äldre byggnaderna ut mot Hamnplan revs kort efter ägarbytet. De nuvarande fastigheterna Trafiken 19 och 20 avgränsades från varandra 1986, men är fortfarande samägda.

Fastighetens bebyggelse omfattas idag av en kontorsbyggnad, placerad invid den nordöstra tomtgränsen. Den uppfördes som magasin 1906, samtidigt med bostadshuset på nuvarande Trafiken 19, men fick sin nuvarande funktion på 1920-talet. Byggnadens huvudfasad vetter åt Hamnplan i sydväst. Ut mot Hamnplan och Hamngatan avgränsas tomten av en låg kalkstensmur krönt med ett järnstaket. Ut mot gatan bryts muren upp av en gång- och en inkörsport. Båda har järngrindar, upphängda på kalkstenspelare. Längs gränsen mot nordväst löper en gråavfärgad och slätputsad, tegelavtäckt mur. Muren bryts upp av en överbyggd, rundbågig port av rombiskt ställd panel. Den parkliknande gården framför byggnaden är belagd med en större, välhållen gräsmatta. På gräsmattan ligger ett äldre fartygsankare och den inramas av gångar med grus- och gatstensbeläggningar och kantas av rabatter med rosor och diverse buskar.

Fastighetens före detta magasinsbyggnad från 1906 har, tillsammans med det intilliggande, samtida bostadshuset, ett stort byggnadshistoriskt värde för Hamnområdet. Byggnadens 1920-talsarkitektur och den parkliknande gården bidrar dessutom till ett arkitekturhistoriskt värde samt ett miljöskapande värde för hamnområdet.


Tillbaka...