All information...

Fastighet: Trafiken 21

Fastighetsbeskrivning:

Kvartersbeskrivning:

Kvarteret Trafiken är oregelbundet till formen och beläget i den västra delen av innerstaden. Till största delen tillhör det Hamnområdet, men den nordöstra delen, med fastigheten Trafiken 1, tillhör Stadskärnan. Därför presenteras kvarterets fastigheter i skilda avsnitt. Kvarteret begränsas i sydost av Donners plats och Hamngatan, i nordväst av Cramérgatan, i nordost av Donnersgatan och i sydväst av Hamnplan. Före den nu rådande fastighetsindelningen tillhörde kvarteret Strandrotens första kvarter med delar av tomtnummer 54 och 61-62.

Under medeltiden utgjorde området som motsvarar kvarteret en stor del av den gamla hamnen, med fastigheten Trafiken 1 i kvarterets östra del precis intill bryggorna. Tack vare närheten till hamnen utgjorde Donners plats ett viktigt torg under medeltiden. Från medeltiden och framåt har platsen även gått under andra namn, exempelvis Vattenhämtartorget, Handelstorget och Wolters plats. Nuvarande Hamnplan, söder om kvarteret, kallades på 1800-talet för Smedplan.

När den medeltida hamnen växte igen och dikades ur anlades trädgårdar på platsen för nuvarande kvarteret Trafiken, förutom den östligaste delen som var bebyggd tidigt. Trädgården kallades från 1700-talet och fram till mitten av 1800-talet för den Donnerska trädgården, efter den tyske köpman, Jürgen Hindrich Donner, som i mitten av 1700-talet förvärvade fastigheten. Sedan köptes området upp av grosshandlaren Rudolf Cramér och trädgården kom då att gå under namnet den Cramérska. Trädgårdstomten styckades under 1900-talets början av i sju tomter. Grönområdet hängde under 1700- och 1800-talet samman med nuvarande kvarteren Kanonen, Kasernen, Batteriet och Blekdammen samt med Almedalen. På kartorna från 1856 och 1883 finns en gränd markerad, söder, väster och norr om nuvarande Trafiken 1, vilken avgränsade fastigheten från de övriga i kvarteret.

Tomtindelningen har till viss del förändrats under 1900-talet. Idag består kvarteret av tolv fastigheter. Förutom Donnerska huset på Trafiken 1 i öster, vars äldsta delar sannolikt är från 1100-talet, fanns ingen bebyggelse i kvarteret förrän under 1800-talets andra hälft. Då uppfördes några byggnader, knutna till hamnverksamheten, i kvarterets sydvästra del. Under 1900-talets första hälft var dessa byggnader, på nuvarande Trafiken 21 och Innerstaden 1:31, även knutna till järnvägen vars bansträckning genomkorsade kvarterets västra del. I övrigt härrör bebyggelsen huvudsakligen från 1900-talets första decennier. De inrymmer främst kontorslokaler och bostäder samt, på Trafiken 21 längst i sydväst, en restaurangverksamhet. I den sistnämnda verksamheten ingår även det före detta järnvägsmagasinet på den samägda fastigheten Innerstaden 1:31. Längs med den tidigare järnvägens sträckning, utmed Cramérgatan i nordväst, finns tre kommunalt ägda fastigheter, Innerstaden 1:25-27, vilka utgör en sammanhängande, asfalterad parkeringsplats.


Fastighetsbeskrivning:

Fastigheten Trafiken 21 är belägen i kvarterets sydvästra del, gränsande till Hamnplan i söder. Den är belägen på mark som tidigare utgjorde en del av Visbys medeltida hamn. Likt merparten av kvarterets övriga fastigheter, utgjordes större delen av marken som motsvarar Trafiken 21 under 1700- och 1800-talets första hälft av trädgård, tillhörande Donnerska huset. Före den nu rådande fastighetsindelningen var tomten en av flera som avdelats från tomtnummer 54 i Strandrotens första kvarter. Den har genom åren ägts av kända handelsmän som Donner och Cramér. På 1883 års karta har tomten styckats av och benämndes Strandroten I:62. På kartan finns den nuvarande byggnaden, ett stenhus som uppförts ett tiotal år tidigare, med långsidan mot Hamnplan i sydost och med gaveln mot sydväst, där Skeppsbron övergår i Hamnplan. Huset hade då även en vinkelställd tillbyggnad, markerad med långsidan utmed den sydvästra tomtgränsen. Byggnaden var från början ett bostadshus för varvssmeden J P Dahlbäck och hans familj, innan det på 1890-talet gjordes om till järnvägsstation och kontor. Järnvägen löpte längs med Skeppsbron och vidare in mellan denna byggnad och huset på Innerstaden 1:31, i nordväst, men verksamheten lades ned på 1960-talet. I dag bedrivs restaurangverksamhet på fastigheten, där även skiftesverkshuset på fastigheten Innerstaden 1:31 ingår. De båda fastigheterna har varit samägda sedan 1800-talets mitt.

Ut mot Hamnplan avgränsas fastigheten av en låg, oputsad kalkstensmur. Muren bryts upp av en rundbågig portal med en smidesgrind. Utmed den nordöstra gränsen löper ett svartmålat brädplank. Gården nyttjas sommartid som uteservering och är belagd med betongplattor samt kuller- och gatsten. Invid byggnadens nordvästra fasad finns en utomhusbar i oputsad kalksten, under ett plåttäckt pulpettak.

Fastighetens enda byggnad, från omkring 1870, har ett stort kulturhistoriskt värde och ett socialhistoriskt värde, som ett av endast ett fåtal stenhus, uppförda som bostadshus i hamnens omedelbara närområde. Dess skilda funktioner, under 1800- och större delen av 1900-talet, bidrar även till ett byggnadshistoriskt värde för såväl fastigheten och den samägda fastigheten i nordväst, som för hela hamnområdet.


Tillbaka...